dinsdag 11 maart 2014

Nieuw Zeeland - Dag 28 (11-03-2014)

Vanochtend doen we lekker lui, geen haast want de trein terug gaat pas om 13.45uur. Om 10 uur zijn we klaar en checken uit en gaan naar Maggie's Kitchen om te ontbijten. Dat was goed, lekkere koffie, dus we bestellen nog een bakkie.

Tja, en nu we hebben nog een paar uurtjes vol te maken. Een klein blokje lopen dan maar en maar weer neerzijgen op het bankje bij het monument. Dat is geen straf, het is niet zonnig maar wel heel lekker weer. Pakken de laptop en zetten nog wat foto's over van het toestel en tikken nog een verslag van gisteren.
Het grappige is dat er even later een mevrouw aankomt die we daar gisteren ook troffen op een bankje, die is zeker ook uitgekeken :-) Ze zat volgens ons ook in de trein maar dat zullen we dan straks wel zien.

Het monument ter ere van de omgekomen mijnwerkers uit de streek, van 1896 tot 2010

Bijna klaar voor de reis.

Uiteraard zijn we op tijd om in te checken, veel te vroeg zelfs want er wordt ons verteld dat de trein zeker 3 kwartier vertraging heeft. Hmmm, we zijn echt wel uitgekeken hier zo, dan nog maar even naar de supermarkt aan de andere kant van het station, kijken of we een sandwich kunnen kopen. Natuurlijk met ons geluk van vandaag kan dat niet.
Genoeg ander brood maar daar moet dan nog beleg op of het worden weer muffins of iets dergelijks, daar hebben we geen zin in. Dan moeten we het maar doen met de biscuits en de muesli repen die we nog hebben, in de trein is wel weer iets te koop. De optie om naar Subway of de Mac te gaan lokt ons ook niet. Dan moeten we nog wel even doorbijten want als de trein er eindelijk is moet deze ergens keren en ook nog schoongemaakt worden, bovendien moet de machinist even rust hebben voordat hij weer mag sturen.

Uitrusten op het station van Greymouth

De trein komt binnen, nu nog omdraien, schoonmaken, tanken, rusten etc.

Nu het vanwege de vertraging nog niet druk is op het station, gaan we alvast op een bankje op het perron zitten, mensen kijken altijd leuk. Het wordt langzaam aan drukker en op een bepaald moment komt er een man uit India naast ons zitten die een praatje met ons begint. wij hadden al snel door dat deze man zich verveelt heeft in Greymouth want hij had al een borreltje op, wat het gesprek wel grappig maakte.

Als de trein weer gereed is en van de goede kant het station binnen rijdt gaan we om half drie eindelijk weg. Hoe de rit verloopt hebben jullie gisteren kunnen lezen.
Ook vandaag is het in de bergen prachtig weer en staan wij natuurlijk in de open deck wagon. Richting Christchurch wordt het bewolkt, het laatste stuk zitten we binnen.

De trein komt uit de tunnel vanaf Otira, wij staan te wachten op het station van Athurs Pass

Nu zie je hem wat beter

Yvonne is blij

Het is hier prachtig

Toch wat anders dan de Groene Ster

Of de Grote Wielen

Nee dit is geen mislukte foto maar een foto van de binnenkant van een van de vele tunnels.

We naderen Christchurch en het mooie weer is bijna op.

Om 19.30 uur zijn we op het station in Christchurch en nu is het geluk wel aan onze zijde, de taxi shuttles zijn nog niet vol en wij kunnen nog instappen in de 1e die er staat. Niet lang daarna zijn we in ons hotel, checken weer in en krijgen onze koffers terug. Zetten die snel op onze kamer en gaan eerst een hap eten, maar weer naar dezelfde pub als eergisteren want dat was super. En dat was het deze keer ook.

Terug in het hotel toch maar wat internet-tijd kopen omdat we nog moeten inchecken en Emirates had ons daar door middel van een sms al aan herinnert. Tickets uitgeprint en nog een kort praatje met meneer Sluis die achter de receptie staat. Aangezien hij de 5e generatie van Nederlandse komaf is, is het grappig om te horen dat hij zijn achternaam niet echt meer op zijn Nederlands kan uitspreken. Weer op onze kamer reorganiseert Yvonne de koffers en handbagage nog iets en dan is het tijd om naar bed te gaan.

Morgen beginnen we aan de lange reis terug.