vrijdag 7 maart 2014

Nieuw Zeeland - Dag 22 (05-03-2014)

Vandaag rijden we tegen tien uur van de camping af, maken gelijk buiten de camping een stop om nog een foto te maken van de zee inham, waar het eb is.

Ons plekje op de camping.

Het is eb, we staan nog geen 10 meter achter de camper en op het strand.

Mooie plekken op een ruim opgezette camping.

Daarna rijden we naar Jacks Blowhole, 8 kilometer over een onverharde weg, daar raken we al helemaal aan gewend. Onze camper trouwens ook, het keukentje piept en kraakt zo vertrouwd, dat het een lieve lust is. De weg naar de parkeerplaats voor de blowhole is een prachtige weg door "Teletubbie land", wij blijven ons verbazen hoe het landschap gewoon na
een bocht weer anders kan zijn. Als we op de parkeerplaats zijn dan blijkt daar aan de zee een soort van vakantie park met huisjes te zijn, natuurlijk met uitzicht op zee.

We beginnen aan de wandeling naar Jack's Blowhole, het bord verteld ons dat dat 20 minuten lopen is. Vooruit dan maar, over het eerste trapje stappen wij het pad op.
Het is nog een aardig klim maar onderweg worden wij beloond met fraaie uitzichten op zee, die behoorlijk hoge golven laat zien terwijl het eb is. Op enig moment horen wij de golven echt beuken op de rotsen, we zijn dus in de buurt. Toch moeten we nog een stukje door de duinen lopen, dan begint het echt te knallen en zien we een groot gat in de grond. Op het uitkijkplatform zien wij pas goed hoe groot het is, omdat de beplanting er om heen het zicht wegneemt. Blijkt dat het water onder de duinen waar wij overheen zijn gelopen stroomt. Dat zien we nu het gat, Jack's Blowhole, inlopen. Ondanks dat het eb is beukt het flink tegen de rotswanden, wij kunnen ons wel voorstellen hoe dat met vloed zal zijn, maar ja daar wachten we niet op.

Onderweg komen we een lange öne lane bridge" tegen

Het laatste stukje gravelweg naar "jack's Blowhole"

De route naar Jack's Blowhole

We zijn er.

Best wel diep.....

Ondanks dat het eb is gaat het nog wel lekker tekeer.

Op de terugweg

Terug bij de camper

Mooie oude bus, die kwamen we onderweg nog tegen, ergens zomaar in het wild.

Terug in de camper kiezen wij ervoor om de Senic Route langs de kust naar Dunedin te volgen, wat ook weer een prachtige weg is. De kust is hier ruiger dan voorheen.
We rijden door een paar kustplaatjes, die de moeite waard zijn en lunchen ergens onderweg in een lokale kroeg, dat is altijd goed.
Ineens rijden wij een plaats in die erg Engels aandoet, hebben wij het bord Dunedin gemist. Dat zal wel want we zijn er. Om 16.00 uur rijden we een camping op en boeken voor een nacht, scoren een plattegrond en gaan nog maar even de stad verkennen. We parkeren bij het treinstation, wat mooi uitkomt want die stond op het lijstje om te bekijken.

De straten zijn af en toe behoorlijk steil en we zien veel oude gebouwen. Die zien er een stuk beter uit dan in Invercargill. Veel kerken ook hier. Wij dwalen wat rond door de vele winkelstraten en rond 19.00 uur hebben wij het voor vandaag wel gezien.

Het station van Dunedin, het doet wel een beetje Engels aan. :-)

De binnenkant van het station

De starten golven hier ook wat....

Prachtig gerestaureerde gebouwen.

voorheen een kerk, nu een theater

Het station in vol ornaat

Een kleine Holden zomaar in het wild.

De treinstellen voor de scenic treinreizen.

Terug naar de camper en weer richting camping. Nog even langs de licquer store om wat bier in te slaan, daar staan de 12 packs gekoeld, dat is handig en klaar voor gebruik zullen we maar zeggen.

Nadat we gegeten hebben lopen we een rondje over de camping, die ook behoorlijk verschil in hoogte heeft. Wij staan tussen de campers maar verder naar boven zijn hele mooie plaatsen voor tenten. Er is zelf een kleine 9 hole golfbaan. Erg leuk aangelegd. Terug in de camper, drinken we nog wat en kruipen niet te laat onder de wol, het is 's avonds nog steeds een beetje frisjes. Tot morgen.