dinsdag 11 maart 2014

Nieuw Zeeland - Dag 27 (10-03-2014)

De wekker rammelt om 6.00 uur. Opstaan, douchen een bak koffie en een op voorhand gekochte muffin naar binnen werken want de shuttlebus haalt ons om 6.55 uur op.
Alles ingepakt, koffers en 2 rugzakjes voor de overnachting in Greymouth en op naar de receptie. Daar kunnen we onze koffers laten staan, worden keurig gelabeld en in de bagageruimte gestald. De shuttle is mooi op tijd en brengt ons naar het station voor onze trip met de Tranz Alpine Express. Wij zijn de eersten die inchecken maar het duurt niet lang voordat de volgende passagiers komen. Het is redelijk druk maar de trein zit niet vol. Er zijn wel veel wagons maar goed er zijn dan ook 2 restauratie wagons en 2 open deck wagons. Iedereen krijgt een koptelefoon en op de beeldschermen die in de wagon hangen kun de route volgen en zien wanneer er commentaar gegeven wordt.

Het eerste deel van de route is door de buitenwijken van Christchurh en is niet heel mooi, daarna zien we het landschap veranderen. Eerst redelijk vlak met weer veel schapen en runderen. Daarna komen we in de bergen. Grappig maar ook wel logisch is dat op het moment dat we de bergen inrijden en in de restauratiewagon niet meer met creditcards betaald kan worden, alleen nog contant. Daar is helaas geen mobiel netwerk. Dan wordt het uitzicht ook prachtig en wij gaan naar een open deck wagon gewapend met video- en fotocamera. Het is echt heel mooi, in de bergen wordt het ook zonniger, het was daarvoor enigzins bewolkt.

Als we bij Arthurs Pass komen stopt de trein, we moeten overstappen in bussen die al klaar staan. Dit is omdat de locomotieven die normaal gebruikt worden in reparatie zijn en degene die nu gebruikt worden mogen niet met passagiers door de tunnel.
Wel zo mooi, nu zien we nog iets en als we door de tunnel zouden gaan niet. Een klein kwartiertje in de bus, voorzien van commentaar door de chauffeur, super.
Eenmaal over Arthurs Pass stappen we weer in de trein en genieten we van het laatste stuk van de reis.

Aangekomen op het station van Greymouth zien we een shuttle bus staan die naar ons hotel gaat. Helaas zijn anderen ons voor, we vragen hoe ver het lopen is. 500 meter, nou dan hoeft hij niet terug te komen voor ons, dat lopen wij wel. Bij het hotel moeten we 5 minuten wachten, dan is onze kamer klaar, wij checken ook een uur te vroeg in, dus je hoort ons niet klagen. We zetten de rugzakken neer en gaan de "stad" verkennen. Al snel zijn we erachter, dat het maar een dorp is en dat we snel uitgekeken zijn.

Slenteren wat over een dijk annex fiets- en wandelroute, lopen wat door het dorp maar eigenlijk is er niets te beleven in Greymouth. We hebben een aantal restaurants/pubs gezien waar we wellicht iets kunnen eten vanavond. Dat vooronderzoek is dan maar gedaan. Nadat we op een van de weinige terrasjes iets hadden gedronken gaan we om de tijd vol te maken op de dijk zitten bij het monument voor de mijn slachtoffers en genieten daar van de zon.

We gaan vroeg eten want bij het verkennen van het dorp hebben we gezien dat meerdere restaurants al om 21.00 uur sluiten. We begrijpen ook wel waarom, er is hier gewoon niets te doen. Saai....... Nou ja, we hebben ergens een aardige menukaart gezien en besluiten daar te gaan eten. Fish en chips voor Severinus en een kipgerecht voor Yvonne.
Beide valt wat tegen maar het was niet slecht en hebben genoeg gehad. Terug in het hotel hangen we nog wat voor de tv en gaan noodgedwongen vroeg slapen.

Morgen weer terug naar Christchurch....

Station Christchurch

Arthurs Pass, uitstappen en naar de bus

In de bus met zicht op Arthurs pass en wat veiligheidsmaatregelen.

Otira, we hebben het gehaald, weer uit de bus en in de trein.

Even uitwaaien

En klaar voor de mooiste plaatjes

Soms hebben bruggen hekken

Soms zijn bruggen heel mooi

Downtown Greymouth. :-)

Met mooie auto, 48 Mercury

En dit is een Triumph Tiger Cub uit 1961, hoe ik dat weet? Parate kennis natuurlijk. :-)