vrijdag 7 maart 2014

Nieuw Zeeland - Dag 25 (08-03-2014)

De wekker is niet gezet vandaag, we hebben geen haast we hoeven in theorie maar een anderhalf uur te rijden richting Christchurch, no rush dus.

De zon schijnt als we gewassen zijn en we besluiten lekker bij de camper te eten in het zonnetje. Na het ontbijt is het tijd voor nog wat dagelijkse dingetjes en we breken op.

Dit is ons uitzicht.

Dat is genieten hoor!

De boothuizen in Duvauchelle.

We gaan richting Okaroa, het enige dorpje in Nieuw Zeeland met franse invloeden, het is maar 9 kilometer verderop. Als we het dorpje inrijden zien we al een Franse vlag wapperen, het is niet het enige teken van Franse invloeden, alle straten in het dorp hebben franse namen. We wandelen wat door het dorp en bekijken wat het te bieden heeft, een mooie verzameling oude, houten gebouwen, wat cafe's, wat winkeltjes een mooie baai. We wandelen wat rond en zien dat de lokale bowling club hun wekelijkse bijeenkomst heeft bij het clubhuis, de wedstrijden zijn in volle gang en spelen zich buiten af. De deelnemers in mooie witte kostuums gekleed doen hun uiterste best om te winnen, nieuwe leden en bezoekers zijn welkom.

Een monument voor slachtoffers van de 1e wereldoorlog.

Een kerkje uit 1800 en zoveel.....

De pier in de haven van Okaroa.

Het gerechtshof, nu een museum.

Nog meer "oude" houten gebouwen.

We rijden terug en kiezen voor de `scenic route` terug, dat is een mooie weg denken wij en we worden niet teleurgesteld, hoewel de weg maar een 16 kilometer lang is doen we er heel lang over, het eerste stuk is erg bochtig en gaat alleen maar omhoog, we rijden zo weer, letterlijk, de wolken in, het uitzicht op de diverse
baaien is weer fantastisch, we maken vele pitstops zodat Yvonne weer bergen foto´s kan maken. Zelf moet ik erg goed op de weg letten, hij is erg smal en de afgronden zijn erg stijl, we rijden op slechts centimeters van die afgronden en dat zorgt ervoor dat ik alert blijf!

Mooi uitzicht.

Hoe hoger wij komen, hoe dichter bij de wolken.

Maar dat is ook een mooi gezicht.

Die oude Jucy camper doet het maar best.

Brengt ons nog steeds tot bovenop de bergen.

Prachtig uitzicht op de Peninsula.

Happy, happy, happy!
De scenic route is voorbij en we draaien de normale weg weer op, richting Christchurch of gristgurg zoals de TomTom juffer ons weet te melden. :-)
Onderweg komen we nog door Little River en in tegenstelling tot gisteren nemen we nu iets meer de tijd om het even te bekijken. Het oude treinstation is een arts en crafts winkel geworden waar je lokale spullen kunt kopen die lokaal door handwerkmannen/-vrouwen zijn gemaakt of door lokale kunstenaars.
Er is een coffeeshop annex winkel en er is een nieuw soort motel; een motel gemaakt van voersilo´s. Die dingen kom je hier nogal vaak tegen, de silo´s zijn gemaakt van golfplaat en kenmerkend voor Nieuw Zeeland. Een slimme ondernemer heeft er een aantal gekocht en deze verbouwd tot motel kamers, wij zien er wel brood in en maken een paar foto´s, slimme jongens die Nieuw Zeelanders.

Leuk en slim.

We gaan verder, oorspronkelijk wilden we naar Lyttleton maar na wat beraad kiezen we ervoor om in Christchurch een camping te zoeken, dit keer biedt de camping app. niet veel houvast maar we hebben nog wat boekjes en daar zoeken we iets uit. We toetsen het adres in de TomTom in en 45 miuten later staan we ergens op een industrie terrein in Christchurch en checken we op de camping in, het weer is nog lekker, we nemen wat fris en besluiten dat het mooi is geweest, we gaan Christchurch niet meer in, dat moet morgen maar, verderop in de week hebben we nog een ochtend waarin we ook nog wat tijd hebben.

De camper moet wat uitgemest worden, de koffers maar alvast ingepakt, het drinkwater aangevuld, het afval water moet eruit maar dat alles kan wachten, eerst wat te drinken en te knagen.

We krijgen nog bezoek van onze buurman, een man met een missie zo lijkt het, althans dat heeft ie op zijn camper geplakt, hij maakt een praatje en vertelt ons wat zijn ideeƫn van de ideale wereld zijn, we horen het aan, discussiƫren wat en hebben een leuk gesprek, altijd boeiend om te horen wat andere mensen beweegt/drijft.

Nog even genieten van de laatste zonnestralen.

Morgen zoeken we het hotel op en gaan we de camper inleveren. Daarna Christchurch enigzins verkennen.

1. Ja vrienden wat een belevenis man man, en nu dus camper inleveren en treinen toch? Ook altijd leuk nou. Hier in nederland mooi weer ook veel zon en alles onder controle. Veel plezier nog.

2. De camperroute was een leuke kennismaking met New Zeeland nu dus treinen terug om dan op het vliegtuig te stappen en weer de thuisreis aanvaarden veel plezier nog

3. Hey Seef en Yvonne, leuk om te lezen. Wij waren in januari 2014 in Nieuw zeeland. Ik heb nu een blog erover gestart. Kom ook eens bij mij lezen.