maandag 24 februari 2014

Nieuw Zeeland - Dag 13 (24-02-2014)

Vandaag gaan we het Noord Eiland verlaten en gaan we beginnen aan de reis over het Zuid Eiland. Om op het Zuid Eiland te komen moeten we met de Ferry.
Die hebben we al geboekt vanuit Nederland en de afvaart is om 09:00 uur, we moeten er al om uiterlijk 08:00 uur zijn. Gisteren al even bij de balie van de camping gevraagd hoe laat we dan weg moeten. Om 7 uur, uiterlijk kwart over 7, er kan wat file staan en je mag niet te laat komen.

De wekker staat om 6 uur, we draaien ons nog een keer of 2 om maar dan moeten we er echt uit, opstaan, wassen, tijd voor koffie of ontbijt is er even niet maar dat kan straks op de boot wel, de tocht duurt een dikke 3 uur, tijd genoeg voor koffie met ontbijt.

We zijn ruim op tijd bij de Ferry en sluiten aan in de rij, achter nog een Jucy Camper. We stappen uit en genieten nog wat het uitzicht en de drukte op de kade.

Op de kade en we staan achter nog een Jucy Camper

Tijd om in te schepen, het is niet de nieuwste Ferry maar hij zal het wel doen. Eenmaal binnen kun je op vele plaatsen eten, drinken, zitten, gokken etc.

Dit is hem, hij ziet er op afstand niet nieuw uit en dat is ie dan ook niet....

Tijdens het inschepen, best wel groot zo´n boot.

Je kunt ook naar buiten en dat doen we dan ook een paar keer. Op 1 van die bezoekjes zie ik dat het schip in 95 in Nederland is gebouwd, als de bouwers van toen het schip nu kunnen zien hebben ze de tranen in de ogen, een likje verf is geen overbodige luxe.

Het schip doet zijn werk en brengt ons over Cook Strate heen zonder een hort of stoot, beetje golven maar dat mag de pret niet drukken.

Te plak aan boord, tijd voor koffie.

De uitzichten zijn mooi, het water kristalhelder.

Hier wordt iets gekweekt, zalm? Mosselen? Wie het weet mag het zeggen.

Ontschepen in Picton en richting Nelson dan maar, wel via Havelock want dat lijkt op de kaart geen snelweg maar een wat kleinere en waarschijnlijk mooiere weg.

Picton in zicht

De havcen van Picton op de achtergrond

We zijn Picton nog maar net uit of we krijgen gelijk, de weg is klein, kronkelig en biedt talrijke mooie uitzichten.

Ze doen hier iets met hout lijkt het wel....

Zonder foto´s niet gebeurt, Picton op de achtergrond.

Hier de `waarschuwing` en wat zie je dan=

Dit dus.....

Super geconcentreerd, want links rijden en smalle, bochtige wegen

Het blijft moooiiiii

Veel appels en peren worden hier gekweekt, volgens Yvonne zijn dit appelbomen, we zijn niet gestopt om het te controleren, want wegen te smal en te bochtig en te druk.

Vanaf Havelock moeten we de `snel`weg op richting Nelson. Eenmaal in Nelson wordt het tijd om proviand in te slaan, we draaien wat rondjes door Nelson maar vinden uiteindelijk een supermarkt, we doen de inkopen en straten de motor weer. Op naar Takaka, dat is richting het Abel Tasman Park. Daar willen we morgen wat gaan bezoeken. Takaka lijkt niet veel te bieden voor wat betreft campings en in de NZ camping app vinden we nog een camping in Collingwood die direct aan het strand zou moeten liggen, ietwat gedateerd qua voorzieningen maar wel schoon. We wagen de gok, de reviewers hebben geen woord gelogen, Camping Collingwood maakt waar wat de reviewers zeggen, ietwat gedateerd qua voorzieningen maar erg schoon en letterlijk aan het strand, we krijgen nog een plekje direct aan het strand, parkeren de camper en trekken wat te drinken uit de koelkast, we lopen over een klein heuveltje (letterlijk 3 stappen)en staan direct op het strand! Super!
We doen 3 stappen het strand op en treffen een Nieuw Zeelander die staat te vissen, we knopen een praatje aan en krijgen nog wat reistips.
Hij gaat aan de avondmaaltijd en wij krijgen ook trek, aan de slag dus. De gemeenschappelijke keuken is klein maar goed ingericht en van alle gemakken voorzien,
We knutselen een maaltijd in elkaar en eten in de keuken, afwassen en het is alweer bijna tijd voor de hangmat.

Te plak oppe camping en uuttelt.

Uitzicht vanuit de achterklep van de camper.

Morgen richting Wharariki Beach en daarna nog een wandelroute in het Abel Tasman park.