donderdag 27 februari 2014

Nieuw Zeeland - dag 15 (26-02-2014)

Vandaag is het hopla eruit, de dag begint vroeg. De wekker ratelt om 07:00 uur en we hebben geen moment te verliezen. We moeten van Collingwood waar we 2 nachtjes geslapen hebben naar Kaiteriteri, dat is in het Abel Tasman park en daar willen we graag een heel klein stukje van meenemen. We gaan dat doen in de vorm van wandelen, we zullen door een watertaxi ergens worden gedropt op een strand en dan kunnen we via The Coastal Track naar een volgend strand wandelen waar we weer opgepikt zullen worden.

mooie plaatjes van onderweg.

just another day at the office. :)

We starten dus vroeg, de reis van Collingwood naar Kaiteriteri verloopt voorspoedig en zo vlak na 10 uur staan we in Kaiteriteri en gaat Yvonne een watertaxi zoeken.
Ze vindt er een voor een redelijke prijs en regelt de tickets, er is 1 uitdaging, de taxi vertrekt binnen een kwartier, wij moeten de wandelschoenen nog aan doen en nog wat te eten scoren voor onderweg, gelukkig weet de juffrouw van de watertaxi ons te vertellen waar de supermarkt is en waar de kant en klare broodjes liggen.
De wandelschoenen proppen we in een rugzakje en we zetten sokjes naar de supermarkt, zoeken de broodjes uit en gaan naar het strand alwaar de watertaxi ons op zal pikken.
We zijn zo vroeg dat we denken dat we hem al gemist hebben maar nee dus, we hebben gewoon nog tijd over. De taxi komt en dan blijkt laat komen nog niet zo'n slecht idee, iedereen staat al klaar met de wandelschoenen aan maar je moet toch echt even door het water voor je de boot kan instappen, iedereen doet dus de schoenen en de sokken weer uit, wij schoppen de slippers uit en stappen aan boord. :)

daar komt onze taxi aan.

Met een bloedgang gaat de watertaxi richting het eerste strand, onderweg stopt hij nog even en vertelt wat over het Abel Tasman park, na het eerste strand komt het 2e strand en op het 3e strand worden wij gedropt, de skipper vertelt ons nog even waar de track begint en waar we hem of zijn collega kunnen verwachten om ons weer op te pikken. De wandeling  die wij voor de boeg hebben duurt op papier 2 uur en een kwartier en voert ons van Torrent Bay naar Bark Bay (7.7 Km) en dat maakt dat wij nog een uur speling hebben omdat wij ons niet om 14:15 uur laten oppikken maar om 15:45 uur.

Dit is het strand van Torrent Bay, we zijn net door de taxi gedropt.

We besluiten eerst een broodje te eten in Torrent Bay en even te genieten van het goudgele strand, het strand van Ameland is mooi maar dit is wel de overtreffende trap!!

Hier begint onze trektocht.

Na het broodje wordt het tijd om te vertrekken, de tocht voert ons langs de rotsen van het Abel Tasman park en biedt vele mooie uitzichten op de diverse baaien die we passeren. Het is heuvelig, soms wat stijl maar prima te doen. Onderweg maken we natuurlijk veel foto's en genieten van de omgeving. Ruim op tijd arriveren we in Bark bay waar we de vermoeide voeten even laten rusten in de zee en nog een broodje opeten. De taxi terug is iets te laat maar dat is uiteraard niet vervelend.
Met dezelfde bloedgang worden we weer terug gebracht naar Kaiteriteri, onderweg pikken we nog wat mensen op die andere tochten hebben gedaan en om kwart voor vijf zijn we weer bij de camper.

De plaatjes spreken voor zichzelf deze keer......

De taxi voor de terugreis.

Krijgsraad, wat te doen? Hier een camping pakken en pitten en morgen ongeveer 250 kilometer rijden naar de volgende bestemming of alvast maar wat kilometers maken?
Het wordt het laatste, de camper wordt gestart en we zetten af naar Murchison, dan zijn we al een mooi stuk op weg naar de uiteindelijke bestemming van morgen aan de westkust; Punakaiki waar de pancake rotsen zijn te vinden, dat is nog een kleine 100 kilometer rijden van Murchison.
Tegen 7 uur zijn we vlakbij Murchison en vinden de camping langs de weg, we schrijven ons in, genieten van de laatste zonnestralen, worden belaagd door kleine vliegjes en hele dikke bijen en gaan van ellende maar met het eten aan de gang in de gezamelijke keuken. Daar maken we vandaag Mexicaans voer klaar en dat beloofd wat voor de nacht in onze kleine camper. Na het eten nog een verslagje voor jullie typen en te bedde, morgen weer vroeg dag!