donderdag 20 februari 2014

Nieuw Zeeland - Dag 9 (20-02-2014)

Vandaag grootse plannen, de bedoeling is dat we en naar de Te Puie geisers gaan, daarna naar de Burried Village en last but not least gaan we richting Napier en willen we in elk geval Taupo halen waar we de Haku watervallen willen zien

We beginnen met het zetten van de wekker, om 06:45 uur rammelt dat kreng al, opstaan, douchen, ontbijt maken en aftrappen maar.
De Te Puia Arts and Crafts Institute (Te Whakaarewarewa Thermal Reserve) zijn gelukkig dichtbij, letterlijk aan de overkant van de weg, dat schelt weer tijd, we zijn er dus letterlijk binnen 5 minuten, de winkel gaat al om 8 uur open en we zijn niet eens de eersten.
Kaartjes kopen en lopen maar, we bekijken de diverse geisers waarvan de Pohutu Geyser de belangrijkste is, verder vindt je er thermische poelen, modderpoelen, een riviertje, en veel rokende rotsen )kleine geisers. Dat alles rijkt een ietwat naar zwavel, zeg maar gerust heel erg sterk, het meurt als een putje...... Anyway, het is het bezoek zeker waard en we zien in het Kiwi huis ook nog eens een paar echte, levende Kiwi´s, dat is dan wel zeldzaam. We slaan de zoveelste Maori Haka maar over en nemen een bakkie koffie met wat erbij, de klok is al een mooi eind door het middag uur gegaan als wij aanstalten maken om verder te gaan.

de toegangspoort naar de geisers.

ze roken nogal.

hete modderpoelen hebben we hier ook.

de grootste geiser van de omgeving de Pohutu

toch een kleine 20 meter hoog.

een poel met heet water.

het rookt hier overal uit de grond.

een gat in de grond waar ook stoom uitkomt met een mooie witte afzetting.

Maori kunst.

Yep ook hier liggen oorlogskano´s

de huisjes zijn hier ook niet zo groot.

Het gemeenschaps huis is wel groot.

Op naar het burried village.. Wat is dat dan? Een dorp wat door een vulkaan uitbarsting (de Tarawera Eruption van 10 juni 1886)
volledig met Vulkaan as is bedekt, een soort van Pompei maar dan vele malen kleiner. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook vele malen minder indrukwekkender is als Pompei, niet dat we daar ooit geweest zijn maar Terawara valt een klein beetje tegen.
Het museum is wel leuk, de virtuele rondleiding op de Ipod ook maar wat er te zien is valt toch wat tegen, het verhaal moet het doen en dat is goed, Europese mensen die goed samenleven met de Maori´s uiteraard krijgen de Maori´s les in godsdienst en lezen en schrijven er worden heldendaden verricht etc. etc. Leuk om te zien, en zoals gezegd het verhaal is mooi. We mogen natuurlijk niet vergeten dat door dit natuurgeweld 120 mensen zijn gestorven en dat de beroemde roze en witte terrassen voor eeuwig zijn verdwenen.
Na een dik uur hebben wij het wel gezien en trappen we af, we komen nog een viewing point tegen met een prachtig uitzicht over het lake Tarawera, na wat foto´s stappen we weer in de auto en komen nog een ander viewing point tegen op de scheiding avn het Blue lake en het Green Lake. Op het Blue lake kun je zwemmen en bootje varen, het Green Lake is prive bezit van Maori´s en heilig water, daar is dat niet toegestaan. Na de foto´s wordt het weer tijd om on de auto te stappen, op naar Taupo.

de eerste stukjes van het Burried Village

Ik zit bij de molensteen die gebruikt werd om het koren te malen dat de Maori´s daar verbouwden teneinde zich van een inkomen te kunnen voorzien. Dat was het idee van een van de eerste blanken hier.

een voorraadkamer die weer gevonden is.

Er is daar ook nog een stukje trail wat je kunt lopen en dan kom je deze waterval tegen, mooi!

Het green lake

Onderweg komen we de Aratiatia Rapids tegen, daar is een waterval en stroomversnellingen, we lopen de trail af, bewonderen het natuurgeweld en nemen wat foto´s. Het blijkt dat hier ook energie wordt opgewekt met behulp van de stroomversnellingen.

Verder maar weer, op weg naar Taupo, vlak voor Taupo komen we de Haku Falls tegen, die moeten we natuurlijk ook bekijken, de auto geparkeerd en op weg maar weer, hier zien we watervallen die 200.000 liter water per minuut door een kloof van 15 meter breed persen, het geweld is indrukwekkend!
Na de foto´s stappen we dan in de auto voor het laatste stukje naar Taupo, vlak voor Taupo nog even tanken en op zoek naar een camping.
We nemen de eerste, heeft een zak vol sterren dus dat moet goed zijn, we worden een wijk van Taupo ingeleid en dat lijkt ons niet de beste wijk van de stad, afijn, het zal wel beter worden toch? We vinden de camping, kijken elkaar aan en vragen ons af wie de campingbaas heeft moeten omkopen om zo een goede waardering in het boekje te krijgen, wij kiezen ervoor om de 2e camping uit het boekje op te zoeken,
die ligt iets buiten de stad maar dat lijkt al een stuk beter. Hier slaan we het kampement op voor de nacht, morgen trappen we af naar Napier, benieuwd wat we daar weer gaan beleven.